Strona główna Zdrowie Nietrzymanie moczu po porodzie

Nietrzymanie moczu po porodzie

39
0
nietrzymanie moczu
Nietrzymanie moczu po porodzie jest dość częstym problemem, który z czasem powinien ustąpić

Nietrzymanie moczu jest dobrze rozpoznaną dolegliwością, jaka pojawia się już podczas ciąży lub po porodzie. Przyczyny tego problemu zazwyczaj należy upatrywać w rozluźnieniu mięśni dna miednicy, które mają kluczowe znaczenie dla prawidłowego zamykania cewki moczowej. Problem z nietrzymaniem moczu zazwyczaj jest bardziej prawdopodobny w przypadku kilku kolejnych ciąż lub rodzenia dzieci ważących powyżej 4kg. Najbardziej popularnym środkiem zaradczym jest ćwiczenie mięśni Kegla, które odpowiedzialne są m.in. za  za prawidłową pracę zwieraczy.

Dlaczego po porodzie mam problem z nietrzymaniem moczu? Tkanki i mięśnie, które podtrzymują macicę, odcinek jelita i pęcherz podczas ciąży ulegają zwiotczeniu. Wynika to z działania hormonów i rosnącej wagi Twojego dziecka. Najważniejsze w tym zakresie są obszary nazywane dnem miednicy.

Podczas urodzin dziecka mięśnie dna miednicy rozciągnęły się i jeszcze bardziej osłabiały. Słabe tkanki i mięśnie w tym obszarze nie pozwalają pozwalają właściwie kontrolować pracy pęcherza, co oznacza, że możesz mieć problemy z trzymaniem i odpowiednim oddawaniem moczu. Najczęściej to zjawisko nazywa się nietrzymaniem wysiłkowym.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu u młodych matek występuje dość często. Problem ten dotyczy ok. jednej trzeciej kobiet w pierwszym roku po urodzeniu dziecka.

W takim przypadku możesz popuszczać, zwłaszcza kiedy kaszlesz, kichasz, śmiejesz się lub biegniesz. Podnoszenie cięższych przedmiotów może również sprawić, że będziesz mieć ten problem. Bardzo często w objawia się on poprzez popuszczanie kilku kropli lub wystarczająco dużej ilości, by ubranie przesiąkało. Sprawiać to może zatem wiele przykrości i wstydu.

W pierwszych dniach po porodzie stosowanie wkładki położniczej pomoże wchłonąć wszystkie ewentualne przecieki. Warto wybrać dość grube, wyściełane podkłady lub podpaski higieniczne, ponieważ lepiej absorbują one mocz niż cienkie wkładki, stosowane podczas okresu.

Gdy przestaniesz krwawić, specjalistyczne wkładki ma osłabienie pęcherza wykonają swoją robotę.

Co sprawia, że ​​mam większe ryzyko nietrzymania moczu po porodzie?

Prawdopodobieństwo wystąpienia nietrzymania moczu jest większe, jeśli masz problemy z kontrolowaniem pęcherza już podczas ciąży, szczególnie w pierwszym lub drugim trymestrze.

Jeśli dziecko miało problemy z przyjściem na świat, a Ty potrzebowałaś pomocy instrumentów medycznych wspomagających poród, jesteś narażona na większe prawdopodobieństwo problemu z nietrzymaniem moczu.

Również jeśli podczas porodu zastosowano znieczulenie nerwów kontrolujących czucie wewnątrz i wokół pęcherza, obszary te mogą być odrętwiałe i problem może wystąpić.

W ciągu pierwszych kilku godzin po urodzeniu możesz nie być w stanie powiedzieć, kiedy chcesz skorzystać z toalety. Twoja pielęgniarka lub położna powinna przypomnieć Ci o tym, kiedy nadejdzie odpowiedni czas, aby pójść do toalety wkrótce po urodzeniu dziecka.

Posiadanie cewnika, być może z powodu znieczulenia zewnątrzoponowego lub cesarskiego cięcia, także może później utrudnić kontrolowanie oddawania moczu. W takim przypadku problem powinno się rozwiązać w ciągu kilku dni.

Jak długo utrzyma się nietrzymanie moczu po porodzie?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu powinno zazwyczaj ustąpić w ciągu kilku tygodni od porodu. Wszystko jednak zależy od jego przyczyn i zastosowanych środków zaradczych.

Jeśli nadal masz z tym problem w okresie od około sześciu tygodni do ośmiu tygodni, poinformuj o tym swojego lekarza lub pielęgniarkę środowiskową.

Nietrzymanie moczu nie jest czymś, co powinnaś zaakceptować jako normalny etap bycia mamą. Może to wpłynąć na twoje zdrowie psychiczne, więc nie czekaj, aby uzyskać pomoc.

Co mogę zrobić, aby odzyskać kontrolę nad pęcherzem po urodzeniu dziecka?

Problem wysiłkowego nietrzymania moczu po porodzie można przede wszystkim rozwiązać wykonując codziennie ćwiczenia mięśni dna miednicy. Udowodniono, że tego typu ćwiczenia mięśni Kegla skutecznie leczą przyczynę tej przykrej i wstydliwej dolegliwości.

Można, a czasem usilnie poleca się, rozpocząć wykonywanie ćwiczeń wkrótce po urodzeniu dziecka. Ćwiczenia dna miednicy pomagają w zwiększeniu krążenia krwi wokół okolic pochwy, co pomoże leczyć wszelkie obrzęki, siniaki lub pęknięcia. Im szybciej i regularniej je zaczniesz, tym lepiej.

Będziesz musiał wykonywać ćwiczenia dna miednicy przynajmniej trzy razy dziennie. Na początku możesz zauważyć, że nie robią one żadnej różnicy i łatwo jest ich zaprzestać, gdy jesteś młodą mamą. Ale staraj się nie zniechęcić. Może to zająć do trzech miesięcy codziennych ćwiczeń, zanim poczujesz wyraźne korzyści.

Jeśli przestaniesz ćwiczyć, Twoje mięśnie mogą z czasem słabnąć, a Ty znowu zaczniesz popuszczać. Siła mięśni Kegla może mieć także duże znaczenie dla przyjemności z seksu po porodzie.

Jak wykonywać ćwiczenia dna miednicy?

Leżąc wygodnie na plecach upewnij się, że oddychasz swobodnie, z brzuchem wznoszącym się podczas wdechu i opadającym podczas wydechu.

Po wydechu zepnij mięśnie jakbyś chciała powstrzymać gazy. W tym czasie powinnaś czuć napięcie wokół pochwy i odbytu. Staraj się nie zaciskać pośladków ani górnych mięśni brzucha, kiedy to robisz. Upewnij się także, że nie wstrzymujesz oddechu.

Nie martw się, jeśli na początku nie możesz utrzymać uścisku na bardzo długo, jednak z czasem wydłużaj stopniowo moment zaciskania mięśni dna miednicy. Spróbuj wytrzymać przez cztery lub pięć sekund.

Po regularnym ćwiczeniu powinnaś być w stanie utrzymać zacisk przez maksymalnie 10 sekund, normalnie oddychając. Zrelaksuj się i poczekaj co najmniej 10 sekund, po czym ponownie ściskaj.

Twoim celem powinno być wykonanie 10 długich uścisków, a następnie 10 krótkich, trzy razy dziennie.

Jak inaczej mogę odzyskać kontrolę nad moim pęcherzem?

Możesz myśleć, że jeśli będziesz pić mniej, mniej będziesz popuszczać. W rzeczywistości, musisz pić dużo, zwłaszcza jeśli karmisz piersią. Powinnaś dążyć do co najmniej ośmiu szklanek lub kubków napojów bezkofeinowych dziennie.

W zaawansowanej ciąży Twój pęcherz przyzwyczaił się do trzymania mniejszej ilości, ponieważ został zgnieciony przez znajdujące się w łonie dziecko. Teraz, kiedy już urodziłaś, musisz przyzwyczaić się znowu do pełniejszego pęcherza.

Zacznij od wstrzymania się na chwilę, gdy poczujesz chęć oddania moczu. Jeśli twój pęcherz jest bardzo wrażliwy, możesz to robić tylko przez kilka minut. Próbuj powoli zwiększać czas, który możesz utrzymać. Powinnaś być w stanie utrzymać mocz przez 30 minut do godziny.

Staraj się raczej unikać kofeiny, ponieważ może ona podrażnić pęcherz moczowy i utrudnić ci trzymanie moczu.

Jeśli ćwiczenia dna miednicy nie pomagają, poproś lekarza, aby skierował cię do fizjoterapeuty.

Czasami brak kontroli nad prawidłowym przepływem moczu jest spowodowany przez zakażenie dróg moczowych. Jeśli cierpisz z tego powodu możesz również odczuwać:

  • ból, kiedy musisz skorzystać z toalety,
  • słabe ciśnienie moczu,
  • nieprzyjemny zapach moczu,
  • gorączkę,
  • duży apetyt.

Jeśli wystąpi którykolwiek z tych objawów, należy skontaktować się z lekarzem. Możesz potrzebować antybiotyków, aby skutecznie usunąć infekcję. W celach prewencyjnych i wspomagających leczenie poleca się spożywać owoce żurawiny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here