Strona główna Zdrowie Chrapanie w ciąży – Porady i wskazówki

Chrapanie w ciąży – Porady i wskazówki

172
0
chrapanie w ciąży
Chrapanie w ciąży jest dość częstym zjawiskiem, zwłaszcza w trzecim jej trimestrze

Chrapanie w ciąży może się czasem pojawić także u kobiet, u których wcześniej nie występował ten problem. Niekiedy w czasie trwania ciąży chrapanie u ciężarnych może się nasilać, przyjmując swoje apogeum w trzecim trymestrze. Przyjmuje się, że problem ten dotyka nawet ponad 30% wszystkich kobiet w stanie błogosławionym. Dlaczego zatem chrapanie w ciąży tak często występuje, czy jest niebezpieczne i jak mu przeciwdziałać?

Podczas ciąży można zacząć chrapać po raz pierwszy w życiu. Nawet ok. 1 na 10 przyszłych matek chrapie regularnie w pierwszym trymestrze ciąży, a w trzecim trymestrze blisko połowa.

Niestety, chrapanie i przekrwienie pogarszają się wraz z postępem ciąży. Dobrą wiadomością jest to, że jeśli zaczęło się chrapać po raz pierwszy podczas ciąży, prawdopodobnie problem ten ustanie po urodzeniu dziecka.

Dlaczego zaczęłam chrapać w ciąży?

Podczas ciąży wysoki poziom hormonów estrogenu i progesteronu powoduje, że naczynia krwionośne w nosie otwierają się szerzej, powodując przekrwienie. Hormony powodują również puchnięcie tkanek nosowych, co dodatkowo zwiększa problem.

Istnieje również dość ścisły związek między wagą przed ciążą a chrapaniem – im wyższe BMI przed poczęciem, tym większe prawdopodobieństwo chrapania. Efekt ten może być spowodowany dodatkowym ciężarem wokół miękkiej tkanki szyi. Prawdopodobnie zwęża on drogi oddechowe, wpływając na to, w jaki sposób oddycha się podczas snu i co może powodować chrapanie.

Co mogę zrobić z chrapaniem w ciąży?

Generalnie wskazuje się, że leżenie na plecach może pogorszyć chrapanie. Zamiast tego warto spróbować spać na boku, lekko podnosząc głowę poduszką. Przyzwyczajenie się do spania na lewym boku jest również lepsze dla dziecka, ponieważ prawdopodobnie zmniejsza ryzyko martwych urodzeń.

Poniższe wskazówki mogą również pomóc zmniejszyć chrapanie w ciąży:

  • Wykonuj regularne ćwiczenia fizyczne na świeżym powietrzu.
  • Wykorzystuj techniki ćwiczenia oddechu – czasami zaleca się zajęcia jogi lub pilatesu, w trakcie których można trenować mięśnie przepony, szyi i gardła.
  • Podnieś zagłówek materaca – może to również pomóc w przypadku zgagi.
  • Zakładaj na noc pasek nosowy lub środki do rozszerzania błon śluzowych nosa – możesz je kupić w aptece.
  • Zadbaj o nawilżenie powietrza w sypialni.
  • Jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś, całkowicie odstaw alkohol i tytoń – Są to typowe wyzwalacze chrapania i oba są niebezpieczne dla rozwijającego się dziecka. Wszystkie poważne źródła medyczne odradzają picie alkoholu podczas ciąży, a palenie może powodować wiele problemów zdrowotnych u dziecka.

Nie ma wielu dowodów na to, że olejki eteryczne mogą pomóc, ale niektóre kobiety bardzo je zachwalają. W szczególności olejek eukaliptusowy i mentolowy są tradycyjnie stosowane w celu odblokowania zatoru. W czasie ciąży zaleca się jednak przed ich zastosowaniem wcześniejszą konsultację z lekarzem lub farmaceutą. Warto również dowiedzieć się więcej o metodach stosowania olejków eterycznych podczas ciąży.

Jeśli nic z tego nie pomaga, a chrapanie nie daje spać innym domownikom, zainwestowanie w zatyczki do uszu może okazać się bardzo sensowne.

Czy chrapanie w ciąży jest oznaką bezdechu sennego?

Jeśli chrapiesz często i głośno, możesz mieć stan zwany obturacyjnym bezdechem sennym (OSA). OSA zdarza się, gdy drogi oddechowe stają się węższe, na chwilę zatrzymując oddech podczas snu. Może się to zdarzyć wielokrotnie w nocy.

Twój partner zapewne znacznie częściej niż Ty zauważy wiele symptomów OBS, którymi są:

  • głośne chrapanie,
  • głośny i trudny oddech,
  • powtarzające się sapanie lub parskanie, gdy oddychanie jest przerywane na krótki czas,
  • brak odczucia wypoczęcia po śnie i zmęczenie w ciągu dnia.

Kiedy podczas snu przestajesz oddychać na krótkie chwile, ilość tlenu we krwi spada. Twoje serce musi pracować ciężej niż zwykle, aby pomóc Tobie i dziecku normalnie funkcjonować. Jeśli więc nie uzyskasz pomocy w przypadku bezdechu sennego, z czasem może to mieć negatywny wpływ na Twoje zdrowie.

Bezdech senny wiąże się z następującymi warunkami, choć nie jest jasne, czy powoduje je OBS, czy też zdarzają się w tym samym czasie:

  • cukrzyca ciężarnych,
  • związane z ciążą wysokie ciśnienie krwi,
  • stan przedrzucawkowy.

Bezdech senny również powoduje zmęczenie. Zwiększa to Twoje szanse na zasypianie w pracy, podczas jazdy samochodem lub podczas opieki nad innymi dziećmi. Jeśli jesteś bardzo zmęczona w ostatnich tygodniach ciąży, warto robić dłuższą pracę, gdyż wystąpi wyższe ryzyko konieczności urodzenia przez cesarskiego cięcie.

Jeśli uważasz, że możesz mieć bezdech senny, skontaktuj się z lekarzem rodzinnym. Może zalecić Tobie stosowanie pewnych metod, które pozwolą utrzymać otwarte drogi oddechowe. W niektórych przypadkach zaleca się stosowanie specjalnej maski,  aby zapewnić stały przepływ powietrza podczas snu.

 

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3792378/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here